Doelgericht werken met OKR
Meer omzet en winst door doelgericht werken!
Onderzoek toont aan dat Nederland minder goed scoort op doelgericht werken. Het verschil tussen Nederland en de koplopers (Zweden, Japan, V.S.) is aanzienlijk.
Nederland scoort minder op de volgende gebieden:
Verbetering van doelgericht werken levert een vier procent hogere omzet en zeven procent hogere winst per werknemer.
Hierarchische cascadering leidt tot teleurstellende resultaten
Wanneer stel je effectieve doelen?
High-performing bedrijven passen de traditionele, jaarlijkse en top-down aanpak voor het stellen van doelen niet meer toe. Deze bedrijven investeren hun tijd en middelen om:
Frequent doelen te stellen
Een best practice is om elk kwartaal high-level doelen te stellen en te publiceren; regelmatiger (maandelijks of wekelijks) bespreken van doelen met medewerkers helpt om de top doelen onderdeel te maken van het dagelijks werk.
Doelen inzichtelijk te maken
Top doelen zijn zichtbaar voor alle medewerkers en veranderingen en updates worden gedeeld. Doelen en voortgang zijn transparant door de hele organisatie ter voorkoming van silos en politiek handelen. Alle doelen van medewerkers zijn open en transparant. Aanvullend op het verbeteren van alignment hebben medewerkers voordeel van het delen van hun voorderingen met collega’s en managers. Onderzoek heeft aangetoond dat voortgang op een doel openlijk wordt gedeeld, er een 78 procent verbetering is van algehele prestaties.
Voortgang te meten
TRegulier checken van doelen en updaten van voortgang helpt medewerkers, managers en directie waar het bedrijf on koers ligt en waar risico’s liggen. Real – time meten stelt iedereen in de organisatie in staat om aanpassingen te doen als prioriteiten veranderen en om snel actie te ondernemen.
Onderscheid te maken tussen korte en lange termijn executie
Duidelijke verbinding tussen visie (b.v. lange termijn verbeteringen in customer service en winstgevendheid) en korte termijn doelen (b.v. mijpalen voor product ontwikkeling) helpt medewerkers te begrijpen hoe hun werk past in het grotere plaatje.
Te zorgen voor focus
Best practice is om kwartaal bedrijfsdoelstellingen te beperkten tot 3 tot 7 hoofddoelstellingen. Deze focus zorgt een gedeeld doel en duidelijke resultaten en stelt tegelijkertijd de medewerkers in staat om tegengas te geven op projecten die geen grote impact zullen leveren.
Hoe kunnen managers effectieve doelen stellen?
Align team doelen
Ze coördineren initiatieven tussen teams om dubbel werk te voorkomen.
Co-create doelen met medewerkers
In plaats van een top-down aanpak, stellen ze doelen samen met medewerkers en gaan ze de dialoog aan.
Focus houden
Door voortgang te meten door alle teams heen worden snel de punten van aandacht geïdentificeerd.
Continue check-in op voortgang
Doelen zouden nooit beschouwd moeten worden als “zetten en vergeten.” Managers kunnen het beste reguliere dialogen hebben met hun medewerkers.
Erken en beloon successen van medewerkers
Door resultaten te erkennen en belonen, stimuleren managers het juiste gedrag in een open en transparante wijze.
OKR: Een methodiek om doelen te realiseren
Wat zijn de voordelen van OKR?
Interesse?
Wat zou OKR voor uw bedrijf kunnen betekenen?
Laten we contact hebben.
NIEUWSBRIEF
Abonneer je voor blog, content en nieuws
Contact
©️ 2023 People & Company | info@peopleandcompany.nl