EFFECTIEVE PERSOONLIJKE COMMUNICATIE

Het kan zijn dat een medewerker ambitie heeft om door te groeien naar een andere rol en daarvoor bepaalde (communicatieve) vaardigheden moet ontwikkelen. Het kan ook zijn dat met een bepaalde medewerker de samenwerking in het team niet lekker loopt en dat inzicht en training nodig is om dat te verbeteren. Zo kunnen er allerlei aanleidingen zijn om de communicatieve vaardigheden in een individueel coachingstraject te ontwikkelen. Samen met een coach worden de leerdoelen bepaald en een maatwerkprogramma ontwikkeld.

LEERDOELEN

Vooraf hebben wij een kennismakingsgesprek. Hier worden o.a. de persoonlijke leerdoelen besproken. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.


Het programma bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:

  • Intakegesprek
  • Inzicht in communicatiestijlen
  • Effectieve en respectvolle communicatie
  • Gesprekstechnieken
  • Non-verbaal gedrag
  • Leren in de praktijk



INZICHT IN COMMUNICATIESTIJLEN

Het DISC-model geeft inzicht in het gedrag van mensen. Het geeft bijvoorbeeld weer hoe iemand overkomt in de communicatie met zijn/haar omgeving. Dit is zowel verbaal als non-verbaal.


Voorafgaand aan de training vult de medewerker een DISC vragenlijst in. In dit onderdeel wordt zijn profiel toegelicht. Naast dat hij zijn eigen voorkeurs-communicatiestijlen leert kennen ervaart de deelnemer ook het effect van de interactie met anderen met andere voorkeurs-communicatiestijlen.


Resultaat

Het resultaat is dat de deelnemer zijn eigen voorkeurscommunicatiestijl kent, het effect daarvan op de ander begrijpt en in staat is gesprekken effectiever te voeren.


EFFECTIEVE EN RESPECTVOLLE COMMUNICATIE


De intentie waarmee we gesprekken voeren is heel belangrijk omdat dat ons gedrag aanstuurt en het resultaat bepaalt. Met welke intentie jij een gesprek in gaat bepaalt hoe succesvol jij zal zijn in dat gesprek.


Daarnaast gaan we het hebben over de soorten van communicatie, te weten verbaal, non-verbaal en paraverbaal, waarbij de laatste twee de meeste impact hebben in een gesprek. Ook staan we stil bij de verschillende niveaus van communicatie in gesprekken, namelijk inhoud, proces en relatie. In een gesprek concentreren wij ons veelal alleen op de inhoud en vergeten we het proces en de relatie.


Resultaat

Het resultaat van dit onderdeel is dat de deelnemer weet wat de kern en essentie is van effectieve communicatie. De deelnemer weet ook hoe belangrijk zijn intentie is en welke soorten en niveaus er zijn van communicatie in een gesprek.



GESPREKSTECHNIEKEN

In dit onderdeel behandelen we de verschillende gespreks-technieken. Aan bod komen alle relevante gesprekstechnieken.

Hoe ze werken en hoe je ze moet toepassen.


Daarnaast staan we stil hoe we onze kernboodschap moeten formuleren en overbrengen. Ook bespreken we wat emotie en weerstand doet in een gesprek, hoe je die kan neutraliseren en daarna het gesprek een positieve wending kan geven.


Als laatste onderdeel staan we stil bij hoe we regie kunnen voeren in een gesprek.


Resultaat

Het resultaat van dit onderdeel is dat de deelnemer alle relevante gesprekstechnieken kent en weet hoe hij die moet toepassen in de praktijk.



NON-VERBAAL GEDRAG


In dit onderdeel gaan we in op het non-verbale gedrag. Welk non verbale gedrag straalt de medewerker uit en hoe kunnen we dat ombuigen naar een open en geïnteresseerde houding. Ook staat we stil bij de eigen emoties (irritaties) en hoe daar mee om te gaan als deze opkomen.


Resultaat

Het resultaat van dit onderdeel is dat de deelnemer weet welk non verbale gedrag hij uitstraalt en hoe hij dit kan ombuigen naar een open en geïnteresseerde houding. Ook kan hij beter zijn emoties in toom houden als irritaties op het werk naar boven komen.





LEREN IN DE PRAKTIJK

De training is opgebouwd uit vier sessies. Elke sessie bevat een inhoudelijk deel en een praktisch oefengedeelte. De eerste twee sessies duren drie uur en de laatste twee sessies twee uur.


Tussen de sessies krijgt de medewerker opdrachten mee om te oefenen. Tijdens de sessies komt het accent steeds meer te liggen op de reflectie van hetgeen geoefend is door de medewerker in de praktijk. Met de reflectie bespreken we de goede ervaringen maar ook de obstakels waar de medewerker tegenaan loopt en nemen we de obstakels weg.


Resultaat

Het resultaat van dit onderdeel is dat een verdieping van het geleerde door oefening in de praktijk en reflectie over de praktijkervaring.


Interesse?

Laten we contact hebben over wat deze workshop voor jou of voor je teamleden zou kunnen betekenen.

  • Inzicht in communicatiestijlen
  • Effectieve en respectvolle communicatie
  • Gesprekstechnieken
  • Non-verbaal gedrag
  • Leren in de praktijk

NIEUWSBRIEF


Abonneer je voor blog, content en nieuws

Contact

  • Lange Voorhout 43
    2514 EC Den Haag
  • info@peopleandcompany.nl
  • Sven: +31 (0)6 234 929 00
  • Erik: +31 (0)6 420 802 44

©️ 2023 People & Company | info@peopleandcompany.nl