First Time Manager

Leiders zijn kritische succesfactoren

Organisaties verwoorden hun ambitie in een missie, visie en strategie. Om de gestelde ambitie te bereiken heeft een organisatie leiders nodig om de mensen te leiden die de strategie uitvoeren. Leiders zijn daarom kritische succesfactoren en bepalen de ambitie van de organisatie.


Leiders hebben een set vaardigheden nodig om die ambitie in deze veranderende omgeving waar te maken. Zeker als het gaat om de leiders die voor het eerst leiding gaan geven aan een team. Hoe zorg je als organisatie ervoor dat deze first time managers de benodigde vaardigheden kennen én weten toe te passen in de praktijk?

Het programma voor First Time Manager

De grootste verandering als iemand de stap maakt van professional naar leidinggevende, is dat hij of zij niet alleen zelf verantwoordelijk is voor het resultaat, maar juist dat hij/zij verantwoordelijk is voor het resultaat dat door anderen behaald moet worden.


Om dit te bereiken heeft People & Company een leiderschapsprogramma ontwikkeld. Dit programma kent de volgende zes onderdelen:


1. Rol van de manager versus de rol van een professional

2. Delegeren van het werk

3. Coachen van het team en de teamleden

4. Creëren van een team

5. Geven en vragen van feedback

6. Tijd- en stressmanagement

1. Rol manager versus rol professional

Een professional is verantwoordelijk voor zijn/haar resultaten. Als leidinggevende ben je verantwoordelijk de resultaten van het team. Dit vergt een hele andere manier van handelen. In dit onderdeel bespreken we wat dat voor de deelnemers betekent.


Voorafgaand aan de training vragen we de managers een korte vragenlijst (zelfevaluatie) in te vullen. Dit geeft een goed beeld over hoe zij zichzelf zien als leidinggevende en wat zij nu wel of niet aan gedrag laten zien. Het resultaat van dit onderdel is dat de deelnemers begrijpen voor welke uitdagingen ze staan als leidinggevende.

2. Delegeren van het werk

Als beginnend leidinggevende heb je de neiging om je teamleden te vertellen wat ze moeten doen en hoe ze dit moeten doen. In dit onderdeel leren we de leidinggevenden hoe ze op een goede manier het werk kunnen delegeren.


In dit onderdeel worden praktische handvatten aangereikt hoe de managers het werk dat gedaan moet worden, kunnen delegeren aan hun medewerkers en hoe ze de medewerkers daarin kunnen ondersteunen. Ook de bijbehorende gesprekstechnieken worden in dit onderdeel geoefend.


3. Coachen van het team en de teamleden

Als leidinggevende is het heel belangrijk om regelmatig 1-op-1 gesprekken te houden met je medewerkers. Niet om de voortgang van medewerkers te controleren, maar om ervoor te zorgen dat medewerkers betrokken zijn en blijven.


In dit onderdeel geven we handvatten voor het gesprek met medewerkers om ze te motiveren en in staat te stellen hun werk goed te doen. Aan bod komt (empathisch) luisteren, prioriteiten stellen en het achterhalen van problemen en drijfveren door het bespreken van de uitdagingen, kansen, ontwikkeldoelen en ondersteuning van en door de leidinggevende. Ook zullen de deelnemers gaan oefenen met de praktische toepassing van 1-op-1 gesprekken.

4. Creëren van een team

Het team levert een bepaalde bijdrage aan de organisaties en is verantwoordelijk voor bepaalde doelstellingen. Als leidinggevende ben je verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat het team zich hiervoor verantwoordelijk voelt en elke individueel teamlid in staat gesteld wordt om zijn/haar unieke bijdrage te leveren.


In dit onderdeel gaan we in hoe je als leidinggevende tot een gedragen teambijdrage komt en samenwerking bevordert. Aan bod komt het opstellen van een teambijdrage en teamdoelstellingen, effectief vergaderen en (complementaire gedragsprofielen zoals DISC, MBTI, e.d.

5. Geven en vragen van feedback

Feedback geven en vragen we om de prestaties van het gehele team te verbeteren. Maar hoe doe je dat?


In dit onderdeel zullen we ingaan op het geven, krijgen en vragen van feedback. Tijdens dit onderdeel onderzoeken de deelnemers ook waarom ze soms een drempel voelen om gedrag aan te kaarten.


Na de theoretische onderbouwing zullen we met de deelnemers het geven en vragen van feedback oefenen op basis van eigen praktijkvoorbeelden. Met name feedback vragen is belangrijk voor een leidinggevende om ervoor te zorgen dat ook zijn team dit gaat doen.


6. Tijd- en stressmanagement

Een veel gehoorde uitspraak is dat we het te druk hebben. Om als leidinggevende effectief te zijn is het belangrijk om je tijd en energie goed te managen en te zorgen dat een gezonde werkdruk niet omslaat in ongezonde werkstress.


Oftewel, welk werk moet je nu doen (belangrijk en urgent), welk werk kan later (belangrijk en niet urgent) en wat is niet belangrijk en doe je niet of plan je later in de tijd.


Hierbij staan we stil bij de belangrijkste doelen van de organisatie, het team en de individuele doelen, zodat je weet wat belangrijk of niet belangrijk is.


Interesse?

Wat zou het First Time Manager programma voor jou of je organisatie kunnen betekenen?

Laten we contact hebben.

  • Altijd eerst een intake
  • Theoretische kaders en praktijkoefeningen
  • Leiders met ontwikkelde vaardigheden
  • Naslagwerk om zelfstandig aan de slag te gaan
  • Blijvend ander gedrag

Contact

  • Lange Voorhout 43
    2514 EC Den Haag
  • info@peopleandcompany.nl
  • Sven: +31 (0)6 234 929 00
  • Erik: +31 (0)6 420 802 44

©️ 2023 People & Company | info@peopleandcompany.nl