Samenwerken aan het borgen van informele zorg

Situatie

  • De druk neemt toe op de Nederlandse zorg door oplopende kosten en een tekort aan personeel en tijd.
  • Om tegemoet te treden aan de zorgvraag van een grote (en groeiende) groep mensen is het van belang om andere, informele vormen van zorg een duurzame plek te geven binnen het zorgstelsel.
  • De informele zorg kan een zinvolle bijdrage leveren om oplossingen te vinden voor de uitdagingen in de zorg.
  • Informele zorgverleners zijn in de regel afhankelijk van giften en donaties en niet structureel geborgd in het zorgpad.

Doel

Een goede doelen stichting die investeert in een informele zorgverlener wil samen met de informele zorgverlener samenwerken om een structurele financiele dekking voor deze zorgverlener te realiseren bij de overheid.


De structurele financiele dekking moet komen uit een mix van diverse bronnen:

Landelijke overheid, lokale overheid, werkgevers en fondsen.


Het doel van deze opdracht is het realiseren van de structurele financiering door de landelijke overheid.


Aanpak

  • Vormgeven en realiseren van een goede samenwerking tussen organisaties.
  • Opstellen en uitvoeren van een financieringsstrategie.


Vormgeven en realiseren van samenwerking tussen organisaties

Als twee organisaties met elkaar willen samenwerken om een bepaald doel te bereiken en er is sprake van verschillende organisatieculturen, dan is het van belang om een manier te vinden om met die verschillen om te gaan.


Het onderzoeken van de volgende niveau's vormt daarbij de basis voor samenwerking:

  • Niveau 1: De artefacten (wat je ziet; structuren, processen, gedragsmanieren et cetera).
  • Niveau 2: Beleden waarden (de missie, visie en kernwaarden en de daarbij behorende overtuigingen).
  • Niveau 3: Onderliggende basisveronderstellingen (de onderliggende aannames die meegenomen wordt in het handelen).




Opstellen en uitvoeren van een financieringsstrategie

Om het uiteindelijke doel van structurele financiering te behalen hebben we in dit traject vijf strategieën gedefinieerd en uitgevoerd. Alle strategieën hebben een ondersteunende en versterkend effect op elkaar.

  • Vergroten van naamsbekendheid.
  • Draagvlak creëren binnen de zorgketen.
  • Meetbaar maken van de effecten van de verleende zorg.
  • Inspelen op de ontwikkelingen in de (informele) zorg.
  • Opstellen en uitvoeren van diverse lobbystrategieën.

Voordelen van de aanpak

  • Werken vanuit een gemeenschappelijke ambitie;
  • Borgen van een stevig fundament voor samenwerking
    tussen organisaties;
  • Strategieën die elkaar ondersteunen en versterken;
  • Tussentijds kunnen sturen op het eindresultaat;
  • Creëren van een structuur en een basis van samenwerking waardoor het team zelfsturend aan de slag kan.





Interesse?

Wilt u een vrijblijvend gesprek over wat wij voor uw zouden kunnen betekenen? Vul dan hiernaast uw gegevens in en wij nemen contact met u op!

Contact

  • Lange Voorhout 43
    2514 EC Den Haag
  • info@peopleandcompany.nl
  • Sven: +31 (0)6 234 929 00
  • Erik: +31 (0)6 420 802 44

©️ 2023 People & Company | info@peopleandcompany.nl