Effectieve interne communicatie binnen huisartsencoöperaties

Situatie

  • Nederland kent diverse huisartsencoöperaties; van, voor en door huisartsen. Huisartsencoöperaties hebben tot doel met een heldere koers de huisartsenzorg te optimaliseren. In de dagelijkse praktijk worden huisartsen ontzorgd door de ondersteuningsorganisatie van een coöperatie die hen concrete, praktische ondersteuning biedt.
  • Besturen van huisartsen coöperaties willen zoals veel verenigingen graag de verbinding met haar leden verbeteren.
  • Deze verbinding geldt voor het bestuur naar de ledenraad en de ledenraad naar hun achterban (wijken).
  • Een van de stappen die gezet kunnen worden om dit te bereiken is het verbeteren van de informatievoorziening en de onderlinge dialoog.

Doel

Tot stand brengen van een goede verbinding met haar leden door een effectieve informatievoorziening en effectieve dialoog zodat de geformuleerde strategische koers gerealiseerd kan worden.

Aanpak

  • Het verbeteren en vernieuwen van de dialoog en informatievoorziening door middel van een praktische interventie-methode.
  • Een methode die vanuit een positieve invalshoek gedragsverandering realiseert (waarderend onderzoeken).
  • Deze aanpak kenmerkt zich door aan te sluiten bij wat er al is en de organisatie zelf in staat te stellen beter met elkaar te communiceren.

De volgende uitgangspunten staan centraal bij Waarderend Onderzoek

  • Werken vanuit een gemeenschappelijke ambitie.
  • Werken vanuit best-practices, aanwezige kwaliteiten en successen.
  • Geen absolute kenbare werkelijkheid (geen blauwdruk denken).
  • Simultaniteit (onderzoeken en veranderen tegelijk).
  • Kort cyclisch veranderen.
  • Participatie, eigenaarschap bij de deelnemers.
  • Dwarsdoorsnede van de organisatie (voorstanders, neutraal en medewerkers met weerstand).
  • Concreet, dichtbij de praktijk van alledag.
  • Experimenteren.
  • Samenhang borgen met lopende initiatieven.

In zes concrete stappen naar succes

1. Inspiratiesessie met bestuur en de ledenraad waarin de
deelnemers met als resultaat 75 goede ervaringen en 15 concrete
verbeterwensen.

2. Kiezen van vijf verbeterwensen.

3. Werkgroepen formeren per verbeterwens.

4. Formuleren van eenduidige verbeterinitiatieven.

5. Opstellen plan van aanpak.

6. Realisatie van de vijf verbeterinitiatieven.

People & Company zorgt als procesbegeleider dat alle stappen uiteindelijk leiden tot de realisatie van vijf concrete verbeterinitiatieven.

Dit zijn de voordelen van de aanpak:

  • Werken vanuit een gemeenschappelijke ambitie;
  • Werken vanuit best-practices, aanwezige kwaliteiten en successen;
  • Kort cyclisch veranderen;
  • Participatie, eigenaarschap bij de medewerkers;
  • De hele organisatie doet mee;
  • Concreet, dichtbij de praktijk van alledag.

Ervaring van een huisartsencoöperatie

Wilt u weten hoe een van de huisartsencoöperaties onze aanpak heeft ervaren? Klik op de knop hieronder.

Interesse?

Wilt u een vrijblijvend gesprek over wat wij voor uw huisartsencoöperatie zouden kunnen betekenen? Vul dan hiernaast uw gegevens in en wij nemen contact met u op!

Contact

  • Lange Voorhout 43
    2514 EC Den Haag
  • info@peopleandcompany.nl
  • Sven: +31 (0)6 234 929 00
  • Erik: +31 (0)6 420 802 44

©️ 2023 People & Company | info@peopleandcompany.nl