Deze partner blog post is gemaakt in samenwerking met Betterworks en geleverd door Sven Van der Wal van People and Company.
Hard werken betekent niet altijd dat u de resultaten krijgt waarop u hoopt of uw doelen bereikt. Dus de logische stap zou zijn om te veranderen wat je goed doet? Hoewel dit logisch is, veranderen mensen niet vaak van actie. Ze blijven hetzelfde doen, in de hoop op verschillende resultaten. Waarom herhalen wij mensen dezelfde acties, in de hoop dat de effecten de volgende keer anders zullen zijn?
Een belangrijke reden is dat we de manier waarop we de situatie of het proces begrijpen niet echt hebben veranderd, of ‘ zien. Als we een ander perspectief hadden, zouden we kunnen overwegen om enkele alternatieve actiestappen te nemen. Uw werk vanuit een ander gezichtspunt onderzoeken is vaak de sleutel tot betere resultaten!
Dit verklaart ook waarom drie verschillende mensen hetzelfde ongeval kunnen observeren en drie verschillende beschrijvingen kunnen geven. We zien allemaal “ een bepaalde situatie door middel van vele filters, zoals onze geschiedenis, onze gewoonten en neigingen, onze motieven en onze vooropgezette ideeën over wat is en wat zou moeten zijn.
Stephen Covey heeft hiervan een nuttig model gemaakt waarin staat dat: “ wanneer je de manier waarop je dingen ziet verandert, het van invloed is op wat je doet en de resultaten die je krijgt. Als je kleine veranderingen wilt, werk dan aan je gedrag; als je kwantumsprongsveranderingen wilt, werk dan aan paradigma's. ” Daarom, als u de manier waarop u uw werk “ ziet ” verandert, zal uw gedrag tot de gewenste resultaten leiden en hoeft u eigenlijk niets te veranderen. Hij noemt dit de efficiënte route. Maar als u niet de gewenste resultaten behaalt, moet u zoeken naar een ander perspectief dat tot verschillende acties leidt met het mogelijke effect dat u uw resultaten krijgt. Hij noemt dit de effectieve route.
Hier is een voorbeeld. Als u denkt dat COVID vergelijkbaar is met griep, zult u minder snel uw handen wassen en een afstand van 1,5 meter behouden. Het resultaat is een grotere kans om besmet te raken met het virus. Als u denkt dat COVID levensbedreigend is, is de kans groot dat u wordt gevaccineerd, wat resulteert in een kleinere kans om geïnfecteerd te raken. Hoe u de wereld waarneemt, bepaalt wat u doet en bepaalt de resultaten van uw acties.
Wat voor ons als individuen geldt, geldt ook voor organisaties die resultaten willen behalen. Als we als organisatie resultaten willen behalen, moeten we werken met een mentaliteit van succes. Als we als organisatie onze doelen willen bereiken, moeten we mechanismen ontwikkelen waarmee we ons werk vanuit een andere hoek kunnen bekijken en oplossingen voor problemen kunnen ontwikkelen, in plaats van dezelfde fouten te herhalen van onze voorgangers die verschillende resultaten verwachten.
Begin met het onderzoeken van uw feedbackproces. Feedback vertelt ons of onze huidige weergave het juiste of verkeerde gedrag activeert om onze resultaten te bereiken. Een extra uitdaging voor organisaties is dat doelen vaak voor een langere periode worden gesteld en we alleen feedback krijgen als we onze doelen niet meer kunnen bereiken en aangepast moeten worden. Een ongewenste situatie voor elk ambitieus bedrijf.
De doelstellingen en belangrijkste resultaten ( OKR ) strategisch model biedt een oplossing. Het OKR-strategiemodel heeft dezelfde structuur als Stephen Covey's See-Do-Get-model. Key Initiatives is het gedrag ( DO in Covey's model ), The Objectives is wat je wilt bereiken met je gedrag ( GET in Covey's model ). En de belangrijkste resultaten zijn de gedragsmetingen die een indicator zijn of u op weg bent om uw doel te bereiken ( SEE in het model van Covey ).
Dus de feedback die we moeten weten als we op de goede weg zijn, zijn de belangrijkste resultaten in het OKR-model. En omdat we deze feedback over het algemeen weglaten bij het bereiken van onze doelen, blijven we vaak hetzelfde gedrag vertonen. Belangrijkste resultaten zijn daarom een essentieel onderdeel van het succesvol zijn als persoon of organisatie bij het behalen van uw resultaten. Tegelijkertijd is het correct definiëren van deze belangrijkste resultaten ook het moeilijkste dat er is. Wat me altijd helpt bij het definiëren van de belangrijkste resultaten, is denken zoals een onderzoeker denkt. Hoe werkt dat?
Voordat een onderzoeker begint, beginnen ze met het formuleren van een hypothese. Welke factoren beïnvloeden de uitkomst die ze verwachten?
Stel dat ik een resolutie heb om twee liter water per dag te drinken. Hypothese één: een grote fles water op het bureau moet aan het eind van de dag leeg zijn. Geen succes. Aan het eind van de dag had ik altijd een halfvolle fles. Hypothese twee: Houd mijn waterverbruik bij in een app. Geen succes ook, vanwege hetzelfde resultaat ( en meer werk ). Hypothese drie: Drink kamertemperatuur water omdat ik altijd mijn thee heb achtergelaten. Je raadt het al, ook geen succes. Uiteindelijk was hypothese vier tot nu toe een succes ( ). Het is verplicht om een glas water te drinken bij ontbijt, lunch, diner en alle koffie.
Na het formuleren van een doel is het belangrijk om te bedenken hoe je het zult bereiken. Met welk gedrag verwacht ik dat ik erin zal slagen de gestelde doelen te bereiken? Als je eenmaal een aantal manieren hebt bedacht, ga je de meest veelbelovende uitproberen. Niet allemaal tegelijk, maar eerst de eerste, en als dat niet werkt, de volgende. Tot je een manier vindt die werkt.
En nu zien we de voordelen van de mentaliteit van een onderzoeker. Je stopt niet als je één benadering hebt bedacht, maar je bedenkt er zoveel mogelijk. U kunt dus doorgaan als de eerste benadering niet werkt totdat deze voor u werkt. Een tweede voordeel is dat je snel tussentijdse feedback krijgt en dat je het gedrag kunt aanpassen dat nodig is om je doel te bereiken.
Bij het bedenken van deze verschillende benaderingen kunt u gebruik maken van drijfveren voor nieuw gedrag. Capaciteit ( wat kan mij helpen om mijn doel te bereiken, zowel fysiek als psychologisch ), motivatie ( wat overeenkomt met mijn innerlijke drang ), en omgeving ( hoe kan ik de fysieke en mijn sociale omgeving gebruiken om mijn doel ) te bereiken om benaderingen te bedenken die werken om je doel te bereiken. Bij het drinken van bijvoorbeeld meer water, Ik zou ervoor kunnen zorgen dat er altijd een glas water klaar is op plaatsen waar ik op vaste tijden ( fysieke omgeving ) bezoek en ik zou kunnen onderzoeken of ik misschien een element van zou kunnen toevoegen concurrentie met mijn voornemen om water te drinken ( motivatie ).
Het is daarom belangrijk om onze doelen te bereiken, als individu of als bedrijf, dat we blijven zoeken naar kansen en nieuwe benaderingen. Wat zijn onze aannames om ons doel te bereiken en welk concreet gedrag hoort daarbij? Covey's SEE – DO – GET model en het OKR model helpen ons daarbij.
Sven van der Wal
Partner People & Company
sven@peopleandcompany.nl
+31 6 23 492 900
POPULAIRE BLOGS
12 aug 2023
NIEUWSBRIEF
Abonneer je voor blog, content en nieuws
Contact
©️ 2023 People & Company | info@peopleandcompany.nl